John is trots. Gepassioneerd kan hij vertellen over ‘zijn bedrijf’: de technische uitdagingen, de samen-maken- we-onze-topproducten-mentaliteit, zijn persoonlijke groei als werknemer. Als vijftiger kijkt hij terug op een mooie carrière bij Nutricia, intussen onderdeel van Danone. En waar nogal wat leeftijdsgenoten denken aan de naderende pensioenleeftijd en moeite hebben met zich steeds sneller aandienende veranderingen, kan John niet wachten tot de eerste productielijn in de nieuwe fabriek opgestart gaat worden. Uitdagingen gaan komen en daar kijkt hij enorm naar uit.
De mate van enthousiasme over het werk is onderdeel van de bedrijfscultuur. Het kan collega’s naar een hogere dimensie trekken. Het geeft creativiteit, inventiviteit en de bereidheid om extra stappen te zetten. Weten dat je inbreng gewaardeerd wordt, is een essentiële stap naar een hogere vitaliteit van een werknemer. Bij zo’n bedrijfscultuur zal het verloop van personeel niet zo groot zijn. Sterker nog, je medewerkers zijn ambassadeurs en geven aantrekkingskracht voor nieuw en goed gekwalificeerd personeel.
Hoe krijg je je bedrijfscultuur optimaal? Er zijn verschillen in wat werknemers zoeken. Jongere medewerkers zijn vooral gefocust op baanuitstraling, goede opleidingsmogelijkheden en carrièrekansen. De oudere werknemers vinden salaris en zekerheden belangrijk. En vooral ook aandacht voor balans tussen werk en privé.
De persoonlijke aandacht is echter voor beide groepen essen tieel. Zorg voor dat schouderklopje. Laat merken dat je je collega’s waardeert, toon respect, betrek ze bij te nemen beslissingen en geef aan welke impact hun bijdrage heeft op het bedrijf. Ook dát is ondernemen! Ik kom er graag meer over vertellen.
Ronald Korsten
Arbeidsfysiotherapeut
www.tigra.nl