ZESTIG JAAR KEPSER
Metaalbedrijf Kepser maakt zich op voor een nieuw hoofdstuk in zijn bestaan. De familieonderneming wordt voorbereid op een volgende generatie, nu veel van de medewerkers al drie tot vier decennia in dienst zijn. Alleen al dergelijk lange dienstverbanden zeggen genoeg over de spirit en eenheid binnen het bedrijf. Marloes en Harry Kepser willen ervoor zorgen dat nieuwe krachten naadloos in het team ingepast gaan worden. Want de markt is goed, alles wijst op verdere gezonde ontwikkelingen van het bedrijf dat dit jaar zijn zestigjarig bestaan viert.
Bijna tachtig professionals co-engineeren, produceren en assembleren dagelijks halffabrikaten, componenten en complete modules. Als toeleverancier van machineonderdelen, plaat- en constructiewerk wil Kepser het verschil maken door als ketenregisseur samen met opdrachtgevers aan betrouwbare, hoogwaardige en beheersbare oplossingen te werken. Kepser beschikt daarbij over 11.000 vierkante meter productieoppervlakte.
Symbolisch: nieuwe huisstijl
Aan het roer staan Marloes Kepser, algemeen directeur, en broer Harry Kepser, die onder meer HR en operations onder zijn hoede heeft. Marloes had al ambities om op termijn de leiding van het bedrijf over te nemen, maar alles kwam in een stroomversnelling toen directeur en vader Chris onverwacht overleed, vorig jaar februari. Toch kan het tweetal op een goed zakelijk jaar terugkijken. “Voor veel van onze opdrachtgevers werken we op projectbasis, dus we kijken nooit veel verder dan vijf weken vooruit. Maar waar het om ging, was dat onze klanten ons trouw zijn gebleven. Bovendien heeft Venrooy Cable Equipment, het bedrijf dat we in 2011 overnamen, ook erg goed gedraaid. Je merkt bij dat bedrijfsonderdeel dat ook in de infrastructuur de economie weer aantrekt”, aldus Marloes Kepser.
Symbool voor een hoopvolle toekomst vormt de nieuwe huisstijl, waartoe vader Chris al de aanzet had gegeven. Hij wilde met de lancering echter wachten tot het jubileumjaar… De nieuwe huisstijl, waarmee het pand inmiddels ook is uitgerust, moet beter dan voorheen duidelijk maken waar Kepser voor staat. “Wij maken niet altijd het eindproduct, maar vaak losse onderdelen. Misschien wat minder zichtbaar, maar daar zijn we uiteraard niet minder trots op.” En dat mag de wereld weten. “Je ziet ons vakmanschap terug in het lettertype, waarin je zetwerk, maar ook buigen en lassen kunt herkennen.”
Markt vraagt om snelheid
Ook in het productieproces waait een nieuwe wind. Met de komst van een nieuwe freesbank is de capaciteit op de afdeling verspaning verhoogd. Harry Kepser: “Dat werk werd altijd uitbesteed. Maar dat maakte ons minder flexibel. De markt eist snelheid, vandaar dat we dit nu zelf gaan doen. De maakindustrie digitaliseert in een hoog tempo. De daarmee samenhangende integratie van bedrijfsprocessen biedt kansen voor samenwerking tussen ketenpartners en met opdrachtgevers.”
Een voorbeeld is volgens Marloes Kepser shop floor control, waarmee Kepser opschuift naar een papierloze fabriek. “Alle input voor de productie wordt daarin digitaal aangeleverd, ook vanuit opdrachtgevers. Papier, zoals 2D-tekeningen en orderformulieren, zal binnen afzienbare tijd verdwenen zijn. Digitalisering maakt efficiënter werken mogelijk. Daarnaast zijn we onze orderportefeuille aan het verbreden. Er zijn markten die we nog niet nadrukkelijk bedienen, maar waar je wel groeipotentie ziet. Denk aan agrifood; in de automatisering van de voedingsmiddelenindustrie kunnen wij veel betekenen.”