BOERDERIJWINKEL VERDAASDONK PAART NUCHTERHEID AAN VERRASSING
Als manneke van elf werkte hij al in de buurt in de asperges en aardbeien. Toen hij negentien of twintig jaar was, begon hij deze thuis te telen. Zijn ouders hadden een veehouderij, dus de stap was niet al te groot. Inmiddels is Peter Verdaasdonk met zijn vrouw Marie-Claire de drijvende kracht achter Boerderijwinkel Verdaasdonk. Op het moederbedrijf in Sint Anthonis, en in nog eens drie winkels in Cuijk, Boekel en Mill, verkoopt hij streekproducten. Een vooruitstrevende partij in de agrifoodsector, die inmiddels dertig mensen in dienst heeft . Een exponent van het We Are Foodjaar 2018? “Daar ben ik niet zo mee bezig; ik wil vooral mijn klanten het naar de zin maken.”
Aanvankelijk zette Peter Verdaasdonk vooral in op de tuinbouw en kwam er ook prei bij. “Maar met die vollegrondteelt is altijd wel iets. Op een gegeven moment had ik 25 hectare prei en twee hectare aardbeien. In onze schuur deden we toen al heel bescheiden aan huisverkoop. In die periode gingen de energieprijzen aan het stijgen en onze kassen waren niet renderend. Het was een moeilijke stap, maar we besloten ze te verkopen. Ook de prei werd afgestoten.” Met particuliere financiele steun werd een doorstart gemaakt en verhuisde de huiswinkel van Verdaasdonk naar de naastgelegen schuur.
Dat is nu een jaar of drie geleden. Daar hebben we letterlijk de binnenboel opzij geschoven. Meteen kozen we voor een breder assortiment, want met slechts enkele producten heb je vaak wel trouwe afnemers, maar wordt je omzet nooit hoog genoeg”, klinkt het nuchter.
Winkelpand
Tegelijkertijd stuitte het ondernemersechtpaar op een winkelpand in het centrum van Cuijk. “Tot dan hadden we er niet bij stilgestaan, maar ineens drong de vraag zich op hoe het zou zijn om midden in Cuijk het landelijke gevoel bij de mensen te brengen. Hoe zou men reageren, midden in een winkelstraat. We openden er dus onze eerste winkel, buiten die van onze eigen boerderij om, een jaar later gevolgd door Boekel. En nog een jaar later – het was toen inmiddels februari 2017 – in Mill. Deze laatste twee zitten op een toplocatie.”
“In Cuijk zijn we inmiddels naar een groter pand verhuisd, vijfhonderd meter richting het centrum. Wat blijkt: opeens weten de mensen je te vinden; zó belangrijk is die locatie kennelijk. Daarnaast staan we in Vierlingsbeek, Overloon en Wanroij op de markt. Voorlopig vinden we vier winkels wel mooi zo, maar zeg nooit ‘nooit’. In ieder geval hebben we nu een ideale omvang. Zowel qua logistiek, inkoop als voor de grootte van het team. Alles is nog te overzien.”
Rendement verhogen
Wil Peter Verdaasdonk nu niet verder uitbreiden, wat hij wel wil is uitdiepen van de winkels. “We willen het rendement verhogen. Vorig jaar april hebben we een kok in dienst genomen en zijn we verse maaltijden aan gaan bieden. Daarmee verkopen we nu al twaalf keer zoveel als vorig jaar. Ons geheim is ‘back to basic’. We koken de piepers zelf en stampen ze nog ouderwets. Hier gebeurt niets ‘over de top’, maar is alles gebaseerd op eerlijke stampen. De klant herkent zich erin.”
“Zo zijn we ook eigen soepen gaan maken. Die vroren we eerst in, maar dat bleek slecht te verkopen. Zo kwamen we op het idee om ze in glazen potten te koken/steriliseren. De klant ziet nu wat hij of zij koopt. Meteen ging de omzet met een factor tien omhoog!” En zo werd het voorjaar in 2017 en speelde het aankomende barbecueseizoen door Peters hoofd. “We hadden al brood, boter en koudeschotel. En natuurlijk ook de groenten, maar nog geen vlees…”
Tada: de groentesnack!
En zo ontwikkelde de ondernemer de groentesnack en regelde hij inkoop van vlees van de naburige veehouder. “Dat doen we via de slagerij, dus ik kan op elk gewenst moment aan vlees komen, zonder mijn buurman daarvoor om de haverklap te hoeven benaderen; hij is daar immers niet op ingericht. Het past bij mijn manier van werken: ik wil met zoveel mogelijk partijen samenwerken, maar niet van hen afhankelijk zijn op momenten dat ik hen nodig heb. Zo kan ik snel schakelen. Overigens hebben we het boerderijvlees ook in de winkels liggen; in de vriezer.”
Ofschoon de barbecuemarkt volgens Peter Verdaasdonk eigenlijk verzadigd is, lopen zijn pakketten als een trein. “Die groentesnacks zijn een schot in de roos. Toen het najaar kwam, realiseerde ik me dat zo’n barbecuepakket ook net zo goed voor de gourmet kan worden gebruikt: je past in feite alleen de grootte van de porties aan. Die gingen we aanbieden, compleet met de ‘Verdaasdonk Bakplaat’. Als je het zelf een naam meegeeft, gaan de mensen het vanzelf ook zo noemen. Je kunt alles afhalen in een van onze winkels, maar vanaf tien personen bezorgen we ook. Maar het sterke is dat je bij ons al pakketten vanaf vier personen kunt bestellen; dat zie je nauwelijks.”
Kerstmis werd een gekkenhuis bij Verdaasdonk. “Het liep helemaal uit de hand”, lacht Peter er nu nog om. “We hadden ons er finaal op verkeken. We dachten ‘dat doen we er wel even bij…’. Nou, mooi niet, het hele team heeft tot net voor Kerstmis een paar dagen door moeten werken. Onze vier zoons hebben continu alles bezorgd en weer opgehaald.”
‘Wij bieden boerderijbeleving’
De nieuwste ontwikkelingen zijn vegetarische en gluten- en lactosevrije gerechten. Het allerlaatste nieuwtje is de ‘boerderijtosti’, die de klant vers gemaakt zo van de grill kan meenemen. En sinds begin dit jaar biedt Verdaasdonk ook maaltijdservice. Maaltijden worden op woensdagen en zaterdagen thuis afgeleverd. Ze zijn vers en kunnen dus ook nog altijd door de klant ingevroren worden. Met stamppotbuffetten in de herfst, en een assortiment dat ook nootjes, kaas en andere zuivel omvat, probeert Verdaasdonk zo breed mogelijk te zijn. Ook met kant-en-klare tafelschalen, met daarin bijvoorbeeld gesneden komkommers, tomaten en kaas, scoort het bedrijf. “Handig voor de verjaardag. Prijs is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Je komt hier nog steeds in een echte groente- en fruitwinkel. Terwijl het pure aandeel van die producten in onze omzet minder wordt, willen we toch die uitstraling behouden. De klant wil die boerderijbeleving. Die bieden wij.”